Dobre nawyki (profilaktyka kręgosłupa)

Nawyki to szereg zachowań, które każdy z nas wykonuje automatycznie podczas całego dnia. Również one wpływają w znacznym stopniu na kondycję kręgosłupa.

Siedzenie

Temu zagadnieniu poświęcimy odrebny rozdział… (już wkrótce)

Spanie

Łóżko (materac) nie może być ani za miękki ani za twardy – powoduje to przekrzywienie kręgosłupa, gdy śpimy na boku.
W większości sklepów, materace przed zakupem można przetestować.

Materac odpowiedni

Materac zbyt miękki

Materac zbyt twardy

Osoby o szerokich biodrach i wąskiej talii i mogą spróbować wsunąć pod nią niewielką poduszkę lub zwinięty ręcznik.
Jeśli chodzi o poduszkę pod głowę, to poleca się łatwego w formowaniu „jaśka”. Można go tak ułożyć aby szyja była dodatkowo stabilizowana.

Jazda samochodem

Staraj się:

zachować odpowiednie ułożenie kręgosłupa: nieznacznie pochyl oparcie w tył, pod odcinek lędźwiowy podłuż wałek, głowę oprzyj na zagłówku
nie pochylać głowy do przodu i opierać się całą powierzchnią pleców
robić częste postoje wysiadając z wozu
stojąc „na światłach” lub w korku – stosuj „siedzenie dynamiczne”

Podnoszenie ciężkich przedmiotów

W przypadku podnoszenia w zgięciu ciężaru 20 kilowego na dyski działa siła ok. 200 kg… Dodatkowo pomniejszeniu ulegają otwory międzykręgowe co może uciskać naczynia krwionośne i nerwy…

Istnieją jednak proste techniki z wyprostowanym kręgosłupem, które mogą zmniejszyć te zagrożenia:

Noszenie ciężkich przedmiotów

Rzeczy pojedyncze nosimy możliwie blisko ciała, z kręgosłupem wyprostowanym.
Przenosząc 2 rzeczy, starajmy się rozłożyć ciężar równomiernie na dwie ręce.
Jeśli możemy korzystajmy z wózków i platform do przewożenia ciężarów.

Prasowanie, zmywanie

Mogą to być czynności nad wyraz uciążliwe i męczące. Problemem może być:

zbyt nisko umieszczony zlewozmywak i konieczność pochylenia
długotrwałe stanie męczy
pracując z rękoma przed sobą powodujemy przeniesienie środka ciężkości przed siebie a co za tym idzie przeciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Rozwiązań tych niedogodności może być kilka:

podłożenie pod jedną nogę podestu (np. stołka) wysokości około 30-40 cm
podwyższenie blatu, na któym pracujemy (o ile to możliwe)
pracując z rękoma przed sobą powodujemy przeniesienie środka ciężkości przed siebie a co za tym idzie przeciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupazakup stołka obrotowego i zmiana pozycji na „siedząco – stojącą”

Sprzątanie

Zdarza się często, że odkurzacze czy miotły mają zbyt krótkie kije, przez co trzeba pracować zgiętym wpół. Koniecznie należy przedłużyć te narzędzia pracy.

Sięganie wysoko

Sięgając wysoko obciążamy kręgosłup w sposób statyczno – dynamiczny co jest niekorzystne.
Sznurki do bielizny powinny być zawieszone na rozsądnej wysokości. Jeśli nie możemy czegoś dosięgnąć – warto skorzystać z małej platformy lub stołka.

Obuwie

Nieprawidłowe obuwie zawsze prowadzi do deformacji stopy a to z kolei odbija się na stanie naszego kręgosłupa.
Najgorsze są wysokie obcasy: powodują skrócenie ścięgna Achillesa, rozciągnięcie przedniej części nogi, przód miednicy przemieszcza się w dół i do przodu, to z kolei prowadzi do wygięcia kręgosłupa i uszkodzenia dysków międzykręgowych…
Jakie powinny być buty (oprócz tego, że najlepiej modne i ładne 😉

niski obcas
elastyczna podeszwa
buty powinny lekko obejmować stopę, a przy tym nie krępować jej

Ciągnięcie czy pchanie?

Zdecydowanie pchanie, ponieważ nie wywołuje to zgięcia i działania niekorzystnych sił na kręgosłup.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *