Sport

O sporcie więcej w rozdziale >>Aktywność fizyczna<<. Tutaj trochę inne potraktowanie tematu. „Sport to zdrowie!”.. To prawda, ale nie w każdym przypadku. Wielu sportowców skarży się na wszelakie bóle pleców, stawów i kręgosłupa?

  • Nie wszystkie dyscypliny służą wszystkim częścią ciała.
  • Częsty, długotrwały i forsowny trening uszkadza połączenia stawowe, przeciąża mięśnie i stawy.

Niekorzystne zjawiska występujące podczas pracy siedzącej:

  • Twój kręgosłup jest narażony na bardzo duże przeciążenia (około 140 kg na kręgi odcinka lędźwiowego)
  • Niepracujące mięśnie brzucha, które w dużym stopniu podtrzymując kręgosłup, wiotczeją
  • Plecy mają tendencję do zaokrąglania się
  • Skurczona pozycja powoduje napięcia mięśni
  • Uciski powodują zaburzenia w wymianie płynów w dyskach

Jakich dyscyplin sportu unikać?:

  • Kwymagających wykonywania szarpiących ruchów (np. rzut oszczepem, boks, tenis)
  • nadmiernie obciążających szyję (np. boks. skoki do wody)
  • nadmiernie obciążających kręgosłup lędźwiowy (skok wzwyż, wioślarstwo, biegi na nartach)
  • wymagających ruchów skrętnych tułowie, gdyż wywołuje to siły tnące (np. szermierka, gimnastyka sportowa)

Jak poprawić bezpieczeństwo?:

  • Nabierz odpowiedniej techniki, np.
    • Umiejętny trening siłowy z ciężarami nie tylko nie uszkadza kręgosłupa, ale jest wręcz pożądany, gdyż wzmacnia mięśnie-stabilizatory
    • W jeździe konnej kłusem, częściej stosuj anglezowanie, zamiast stylu wysiadywanego
  • Nie trenuj profesjonalnie przed ukończeniem fazy wzrostu (około 16 lat)
  • Daj ciału czas na regenerację pomiędzy sesjami treningowymi
  • Dbaj o silne mięśnie brzucha i pleców
  • Uprawiaj dyscypliny ogólne (pływanie, jazda na rowerze, itp.)
  • Uprawiając jakąkolwiek dyscyplinę staraj się zabezpieczać / dbać o swój kręgosłup i stawy, np.:
    • Biegaj w butach na miękkiej, elastycznej podeszwie. Wybieraj trasy o miękkim podłożu (polna ścieżka będzie lepsza niż asfalt)
    • Grając w tenisa, stosuj opaski na łokieć i nadgarstek
    • Uprawiając moto-sport, używaj systemu HANS (ochrona szyi)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *